neděle 7. dubna 2019

Jelení sliz - domácí prací prostředek

Byla u mě kamarádka na návštěvě a zaujalo jí v čem peru. Používám totiž již řadu let "jelení sliz".
Je jednoduchý na výrobu a je ekologický. Prádlo po něm voní mýdlem, jako za dob mé babičky. A pokud prádlo usušíte na sluníčku, tak i sluníčkem.


Potřebujeme:
250 g mýdla s jelenem 
(pozor, nekupovat již nastrouhané mýdlové vločky od firmy Jelen, které obsahují optické zjasňovače. Je dobré vždy číst složení produktu.)
300 g krystalická soda
horkou vodu
kýbl 10 l 
struhadlo
dlouhou vařečku

Mýdlo a sodu lze zakoupit např. v Kauflandu, v drogerii Teta nebo v prodejnách Barvy laky.  
Mýdlo lze koupit i marseilské nebo olivové, jde o to, aby bylo čisté a nebylo parfémované nebo neobsahovalo jiné přídatné látky.

Návodů na internetu najdete spoustu, já vám napíšu svůj postup, u kterého jsem  nakonec zůstala. Výroba vám zabere po zaběhnutí cca 10 minut. Postup a množství lze tedy různě upravovat, podle toho jak vám to vyhovuje.

Postup:
Syn nastrouhá mýdlo na hrubém struhadle do 10 litrového kýblu. To zabere pár minut. Mezitím si uvařím vodu v rychlovarné konvici. To je moje zrychlená verze, mýdlo se rychleji rozpouští. Lze použít i horkou kohoutkovou vodu.
Nastrouhané mýdlo zaliji vroucí vodou a míchám a míchám. Přidám buď druhou várku horké vody z konvice nebo doleji vodou horkou kohoutkovou, tak abych měla zhruba půl kýblu této hmoty. Míchám, dokud se mýdlo nerozpustí. 
Pak přidám 1/4 z balíčku 300 g sody - od oka. Míchám dokud se i soda nerozpustí.  
Dále se do kýblu doleje voda až po okraj a občas promíchá a nechá odpočinout do druhého dne. Pak je sliz hotov.
Já pro urychlení věci dolévám studenou vodou a chvíli poctivě míchám, protože se sliz začíná utvářet a houstnout. Je důležité dobře promíchat. Sliz je hotov druhý den, ale já používám někdy hned a ničemu to nevadí. Jen není takový tuhý jako druhý den. 
Pokud se mi udělají žmolky, špatně rozmíchané mýdlo nebo soda, použiji tyčový mixér. 

Dávkování:
Používám 4 odměrky 250 ml na 6 kg prádla. Dávám více než se uvádí, přijde mi, že pak je prádlo opravdu vyprané. Dávám do bubnu pračky a pak teprve dávám prádlo.
Peru každý týden v průměru 6 praček. Sliz mi vydrží na 14 dní. Déle ho většinou neskladuji. Nikdy se mi nestalo, že by se zkazil nebo na něm byla plíseň. Někdy se mi oddělí voda od zbytku, ale to nevadí, peru i tak.

Jako aviváž a pro změkčení používám obyčejný ocet (kvasný lihový), dávám půlku vaničky. Po vyprání prádlo trochu octem voní, ale to po uschnutí vyprchá a není to vůbec znát. 
Také jsem někde četla, že je lepší používat ocet, který je bezbarvý, už jsem ho i jednou někde sehnala a že tento obyčejný obsahuje karamel a tím může prádlo trochu zabarvit. Já tedy nepozoruji žádné změny na prádle.

Při přechodu z běžného pracího prášku na sliz trvá několik praní, než se původní prášek z prádla vypere a tudíž se začnou objevovat starší skvrny, které na prádle byly. Musíte je tedy dodatečně odstranit. U bílého prádla je to nejmarkantnější, protože prášky na bílé prádlo obsahují zjasňovače a skvrnu prostě neuvidíte.

Na bělení bílého prádla: je dobrá sůl na skvrny nebo já používám bělící prášek (prostředek a odstraňovač skvrn) od ekologické firmy Sonett. Prádlo dám do vody s tímto práškem a nechám přes noc. Pak ve stejné vodě a jelením slizu vyperu. Prádlo je pak bílé. 
Jelení sliz totiž neobsahuje optické zjasňovače jako neekologické prostředky a tak se může zprvu zdát, že je prádlo zaprané a šedé. Lze si pomoci právě díky bělícímu prášku.

Na skvrny: se používá mýdlo žlučové. Hlavně u plen apod.  Je potřeba předeprat v ruce nebo přidat do pračky - záleží na zkušenosti.

Vůně: lze nakapat několik kapek éterického olejíčku na látku a vložit do pračky. Já jsem nakonec přestala dělat, protože prádlo z počátku po olejíčku voní, ale nakonec vůně vyprchá.

Zanášení pračky: u mé pračky je vše v pořádku. Před půl rokem tu byl opravář - vyhořelý spoj - a pračku chválil v jakém je pěkném stavu. Máme poděděnou po rodičích.

Praní zpocených triček: Občas se stane, že celá várka pěkně voní a dvě trička jsou smrdutá. Jedná se většinou o hodně zpocená trička, kterým jednoduše řečeno jedna várka koupele nestačila. Zjišťovala jsem na internetu, jaké kdo má zkušenosti s praním zpocených triček a je to opravdu "velké" téma. Já to nakonec dělám tak, že trička usuším a hodím je na vyprání do další várky. Pak už jsou voňavá. Stávalo se mi to i u praní prádla v klasickém pracím gelu. Nejprve vonělo gelem a časem, když vůně vyprchala, začalo zasmrádat. Takže vím, že práškem to není.

Vlněné prádlo peru v Ecoveru nebo jiné značce. U pravé vlny merina používám výrobky s lanolinem. Sportovní bundy nepromokavé a zimní peru v pracím prostředku na něj určené. A také mám doma jeden Ecover na obyčejné prádlo, když pospíchám nebo mi dojde sliz, abych mohla vyprat a být v klidu.

Cena u mě orientačně vychází:
25 kč mýdlo
20 kč krystalická soda (300 g) pro 4 cykly
25 + 5 = 30 / 12 várek prádla = 2.50 Kč za várku

Zde jeden dostupný článek z Ekolistu týkající se jeleního slizu:
Některé odborné informace o jelením slizu zkoumal i časopis Dtest, ale je dostupné po zaplacení poplatku.

Žádné komentáře:

Okomentovat